

Den här grafen är intressant och visar att storinvesterarna sätter sina kassor i arbete igen. Jag har själv minskat min kassa från 19% till 5% de senaste veckorna, fast själv är jag bara en liten myra i sammanhanget. Enkäten görs av Bank of America och hundratals globala storinvesterare tillfrågades den 3 till 9 november och undersökningen visar att andelen kassa fallit tillbaka igen. Nu ligger den på 4,7 procent vilket är tillbaka inom normalintervallet och den lägsta nivån sedan november 2021. Storinvesterarna minskar kassan och köper obligationer och aktier igen. Förklaringen är att marknaden tror att FED har gjort sin sista höjning av styrräntan och det förväntas att långräntorna börjar falla tillbaka. Priset på obligationer stiger när räntorna faller och investerarna ökar i obligationer. När förväntningarna på ränteläget framåt börjar ljusna kommer även aktier in i värmen.
