






På torsdag redovisar SCB svenska inflationssiffror. Inflationen i Sverige väntas ha bromsat in kraftigt i augusti till omkring 5 procent i årstakt, från 6,4 procent i juli. Den lägre inflationstakten väntas framförallt bero på mer normaliserade elpriser efter förra årets höga nivåer. Onsdagens amerikanska inflationssiffror är veckans höjdpunkt. Inflationstakten förväntas ha ökat i augusti till 3,6 procent på årsbasis från 3,2 procent i juli. Kärninflationen tros samtidigt minska in från 4,7 procent till 4,3 procent. Utfallet är en viktig indikator för nästkommande veckas räntebesked från Fed. Marknaden förväntar sig att Fed lämnar räntan oförändrad i intervallet 5,25–5,50 procent. CNN:s Fear & Greed index för New York börsen föll tillbaka från Greed till Neutral 51(56). För den svenska börsen är det fortsatt lägre nivå; Swedbanks motsvarande index faller från Neutral till Rädsla 41(45). VIX är oförändrat på 13,84 (13,09) och även Taildex är oförändrat jämfört med veckan till 9,25(9,26). Vi är mitt i en av de sämsta börsmånaderna och det är läge att sitta still i båten och följa regelboken. Alternativa placeringar och att öka likviditeten känns som ett bra alternativ för tillfället. Detta bekräftas av att sex av börsindexen jag följer trendar under sitt MA200, inklusive båda Stockholmsindexen. När Fear & Greed indexen visar Rädsla (OMX30) och Neutral (S&P500) är det symptomatiskt att en läkemedelsjätte som Novo Nordisk tar över ledartröjan som lagets supertrendare. Tre innehav – Arjo, Holmen och Assa Abloy – trendar under MA200 och här har jag halverat mitt innehav och avvaktar. Jag har även gjort vinsthemtagning i 25% av innehavet i Thule som ligger mer än fem procent under MA50. Övriga 26 innehav trendar bra och jag sitter still i båten så länge det är så. Min regler i en negativ börstrend gör att jag får en regelstyrd nedviktning av aktier till ökad likviditet och en ökning i alternativa placeringar i guld, råvaror och obligationer/räntor.
