Guldet på all-time-high

Guldet stiger till all-time-high på måndagsmorgonen läser jag i Omni Ekonomi. Spotpriset på ädelmetallen gick upp till 2 110 dollar per uns. I Allvädersportföljen håller jag guld långsiktigt som en av flera hedger till aktier. Uppgångarna förklaras av en kombination av den politiska osäkerheten i världen, en potentiellt svagare dollarkurs och förväntningarna att räntorna ska sänkas. Rallyt i guld, som pågått sedan början av oktober, fick ny fart av Fed-chefen Jerome Powells tal i fredags som stärkte marknadens tro på räntesänkningar under våren skriver Omni Ekonomi.

Lämna ett svar