Min aktievecka 47, räntebesked och ökad girighet

I veckan får vi räntebesked från Sverige på torsdag. Den svenska inflationen är hög och vi importerar inflation genom vår svaga krona. Å andra sidan ökar arbetslösheten och Riksbanken skall blicka framåt så en höjning är långt ifrån självklar. När det gäller USA blir FED-protokollet offentligt på onsdag. Där lär det inte bli fler räntehöjningar, frågan är snarare om det blir en mjuklandning eller inte, och om vi får uppleva ett tomterally i vinter. Nästa vecka håller USA-börserna stängt under torsdagens thanksgiving och halva fredagen, vilket brukar orsaka volatilitet. CNN:s Fear & Greed index för New York börsen har stigit till GREED 58(42). Swedbanks Fear & Greed indexindikerar mer GIRIGHET 66(61). VIX är kvar på låg nivå som indikerar lägre volatilitet och riskaptit 13,80(14,17) och Taildex är också fortsatt lågt: 10,21(9,67). Den amerikanska 10-årsräntan har fallit till 4,44%(4,64%). Sammantaget ser det rätt bullish ut i närtid. Samtliga börsindex trendar positivt på 20 dagars MA och 6 av 11 index trendar positivt på MA200. Det blir intressant att följa om Stockholmsindexen börjar trenda positivt på MA200 kommande vecka. Efter sin omvända vinstvarning och starka rapport har Camurus befäst sin roll som lagets supertrendare trots att aktien varit på överköpt nivå länge. Jag skördar kontinuerligt och tar hem vinst. Av 29 innehav trendar 26 över sitt MA200, vilket är ett krav för att komma med i laguppställningen, men investmentbolagen är undantagna från denna regel. Då återstår ett bolag i laget som inte lever upp till regelboken, AstraZeneca, men när när börsindexen trendar negativt är det ok att hålla ett halvt innehav. Efterhand som trendförbättringen har skett de senaste veckorna har jag ökat i aktier och min kassa har nu minskat från 19% till 5%. Det vore ju trevligt om trendförbättringen fortsätter och kassan är minimerad när veckan är slut.

Lämna ett svar