Röd börs, men grön portfölj

Precis hemkommen efter 1,5 timmes spinningpass, försöker få igång flåset till cykelsäsongen. Trots att tre innehav, Atlas Copco, SEB och IBM, backade på rapport gick portföljen plus +0,38%. Jag gick snabbt in i två rapportvinnare, HMS Networks och Nokia, och hade turen att få ta del en del av en del deras rusning. 21 innehav stängde på grönt, varav 17 ökade med mer än en halv procent. Rapportvinnare HMS Networks rusade på en fin rapport. HMS ökade nettoresultatet mer än väntat, höjer utdelningen till 4 kronor (3). Infineon toppade igår och kom tvåa idag. Sinch lyfte också med mer än fyra procent utan direkta nyheter. På fjärde plats hittar vi den andra rapportvinnare Nokia.

Uppgång tredje dagen i rad

Årets positiva börssvit håller i sig på tredje börsdagen. 33 innehav stänger positivt och 22 stiger mer än 1%. Flera tunga innehav är med i dagens topplista. Idag toppar Sinch som stigit +133% sedan köp och på egen hand blivit ett av mina större innehav. Aktien får säkert en extra skjuts när blankarna tvingas stänga sina positioner när aktien rusar. ABB ligger i framkant inom bl a infrastruktur för elladdning går bra för andra dagen i rad. På tredje plats hittar vi tyska halvledarbolaget Infineon som har överfulla orderböcker och en enorm tillväxt framför sig både organiskt och genom förvärv. Även om det ser bra ut på årets första dagar ökar jag positionerna i Guld, HY och IG företagsbligationer för att möta sämre börsdagar.

Ny strategi – ”jag vänder på klacken”

Det ser fortsatt mörkt ut på aktiemarknaden med fokus alla negativa macrohändelser, såsom krig, inflation, räntehöjningar och lågkonjuktur. Det här får mig att ”vända på klacken”. Jag minskar mina svenska innehav och ökar andelen utländska aktier och hedgen mer än vad jag tidigare tänkt. I Sverigeportföljen ISK (som jag nu får ändra namn på 🙂 har jag nu ökat andelen hedge till 37% och kommer att landa på drygt 40% när jag är klar. Jag tar även positioner i några globala bolag, tyska Infineon, amerikanska Lam research och NXP semiconductors samt tre svenska bolag ABB, Alfa Laval och Atlas Copco. Som jag tidigare skrivit har jag inte underskott av kapital och därmed regleras hela den utländska källskatten i deklarationen även i ISK. Utlandsportföljen som i sig varit hedge genom valutaeffekten och haft en positiv utveckling i år får vara intakt.